Krótko o szkole Montessori...
Czym są szkoły Montessori? W jaki sposób przebiega proces nauczania dzieci? Dalej, na co jest kładziony szczególny nacisk przez pedagogów wykorzystujących tę metodę nauczania? Odpowiedzi na te pytania i nie tylko znajdziesz poniżej. Zapraszam Cię do lektury. 😃
Jest to ten typ szkoły, który często budzi wiele kontrowersji, wątpliwości. Nie wszyscy są przekonani, co do skuteczności tejże metody. Ma on z pewnością swoje wady, jak i zalety. Każdy z rodziców wybierając dla swojego dziecka szkołę staje przed dylematem, która z metod jest najbardziej odpowiednia, rozwojowa, dla jego pociechy. Wśród takich rodziców znajdują się także zwolennicy szkół Marii Montessori (1870 - 1952), która jest autorką tego systemu pedagogicznego.
Pomimo dużej liczby dezaprobaty osób szkoła Montessori przetrwała do dzisiaj. W całej Europie istnieją obecnie ośrodki, w której odbywają się lekcje przeprowadzane przez pedagogów, którzy są jej zwolennikami. W Polsce również. Tego typu placówki można znaleźć przede wszystkim w dużych miastach, takich jak Poznań, Kraków, Warszawa, Wrocław, Łódź, Rzeszów, Lublin, czy Bydgoszcz. Biorąc pod uwagę szczeble edukacji, należy zwrócić uwagę na to, iż rodzic może już posłać swoje dziecko do przedszkola, gdzie realizowana jest tego typu metoda. Ponadto istnieją szkoły podstawowe, szkoły średnie (przed reformą, tj. powrotem do systemu ośmioklasowego istniały również gimnazja).
Główne założenie. 💥
Głównym założeniem jest przede wszystkim to, że dziecko musi mieć swobodę i poczucie wolności. Jest to niezbędny element kształtujący jego rozwój. Dzięki braku kontroli i nacisku ze strony innych osób samo jest skłonne eksplorować otoczenie. Co w efekcie sprawia, iż samo pragnie poznawać swoje otoczenie, uczy się. Istotą jest także fakt, że to na czym skupia swoją uwagę, to co go interesuje sprawia, iż rozwijają się jego procesy poznawcze. Tym samym nabywa wiele nowych kompetencji bez nacisku ze strony innych osób.
Kluczową również kwestią jest fakt, iż dziecko samo, w indywidualnym dla siebie tempie nabywa nowych umiejętności. Pracując w dopasowanym dla siebie czasie nie czuje się pod nadzorem innych osób, może swobodnie eksplorować otoczenie, w jednostajny sposób. Brak nacisku ze strony innych nie wywołuje u niego stresu oraz dyskomfortu psychicznego.
Jak wygląda klasa? 👪
Różni się ona w znaczący sposób od typowych polskich szkół publicznych. Nie znajdziemy w niej ławek i typowych nauczycieli. Sale mają specjalnie wyznaczone miejsca, by dzieci mogły swobodnie pracować ze swoimi mentorami - "nauczycielami". Ich zadaniem jest podążać za swoim uczniem. Służyć mu pomocą i kierować jego rozwojem w sposób nie nienarzucający własnego toku myślenia. Dzięki temu dziecko samo decyduje o tym, czym chce się zajmować w danym momencie i w jaki sposób rozwiązać postawione przed nim zadania problemowe. Dzięki takiemu podejściu dziecko samo uczy się rozwiązywać problemy w sposób, który jest dla niego najbardziej odpowiedni. Uczy się odpowiedzialności, kreatywności, a także cierpliwości i samodzielności. Doświadcza zarówno porażek jak i sukcesów, związanych z samodzielnym rozwiązywaniem zadań.
Wykonywane czynności są tak długo realizowane przez dziecko, ile potrzebuje na nie czasu.
Dzieci pracują albo samodzielnie, albo w małych grupach.
Wykonując zadania zgodnie z własnym tempem pracy, uczniowie często są na różnych etapach zaawansowania. Jednakowoż, przechodząc pomiędzy kolejnymi zadaniami, które są im stawiane przez nauczyciela mogą szybko rozwijać swoje kompetencje, a tym samym osiągać wysokie wyniki w dziedzinach wiedzy, które są dla nich najbardziej atrakcyjne.
Podział wiekowy. 😀
Klasy do poziomu szkoły podstawowej składają się z trzech poziomów, według podziału na określoną grupę wiekową. Biorąc pod uwagę pierwszy poziom - do niego należą dzieci przedszkolne w wieku od 3 do 6 r.ż. Poziom drugi i trzeci to poziom szkoły podstawowej. Do II poziomu zaliczane są dzieci w wieku o 6 do 9 lat. Natomiast poziom trzeci to dzieci w wieku od 9 do 12 lat.
Ze względu na przywrócenie systemu ośmioklasowego, pojawia się w tym momencie również IV poziom, który dotyczy dzieci w wieku 13 - 15 lat.
W danej klasie znajdują się dzieci, które są w rożnym wieku, a tematyka zajęć jest odpowiednio uporządkowana. To sprawia, iż dziecko, które nie rozumie danego zagadnienia zawsze może liczyć na wsparcie starszych kolegów, posiadających już wiedzę na ten temat.
Sposób oceniania ucznia. 🙎
Dzieci w szkole Montessori nie otrzymują ocen, takich jakie otrzymują dzieci w szkołach publicznych. Nie ma tutaj miejsca na budowanie poczucia rywalizacji pomiędzy poszczególnymi uczniami. Pojawia się jednak inna forma oceniania ucznia - a jest nią metoda opisowa. Zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Edukacji Narodowej każdy z wychowanków tego typu szkoły otrzymuje na koniec roku świadectwo na którym znajdują się stopnie wraz z opisem nabytych umiejętności w danym roku szkolnym.
Tutaj nie ma miejsca na rywalizację, a atmosfera jaką się kreuje ma na celu tworzenie przyjaznego środowiska, sprzyjającemu indywidualnemu rozwojowi jednostki.
Nauka poprzez praktyczne wykonywanie zadań. 💫
Szczególny nacisk jest kładziony na naukę poprzez wykonywanie czynności praktycznych. To one mają sprawiać, iż u każdego z uczniów pojawi się samoistne zaangażowanie oraz pragnienie rozwijania własnych kompetencji. Praktyczność wykonywanych zadań ma także celowo wzbudzać samodyscyplinę oraz koncentrację.
Szkoły twórczyni Marii Montessori są zdecentralizowane. Najważniejszą kwestią jest, by to dziecko znajdowało się w centrum zainteresowania nauczyciela. Nauczyciel jest mentorem, wspierającym samodzielny rozwój swojego ucznia. Nie neguje jego działań, nie przyśpiesza jego pracy. Każdy z uczniów ma pracować we własnym tempie, ma poświęcić na daną czynność tyle czasu, ile rzeczywiście go potrzebuje, by osiągnąć indywidualny sukces.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
W tym miejscu kończę swój post. 😃 Co myślisz o takiej formie nauki? Czy to jest Twoi zdaniem dobra, czy mniej skuteczna formy pracy z uczniem? Chcesz się podzielić swoim zdaniem? 😉 Zachęcam 😍
Pozdrawiam 💓
______________________________________________________________________________-
Źródło:
1. https://www.ourkids.net/pl/szkoly-montessori.php#0
2. https://jupi-tupi.pl/szkoly-montessori-w-polsce/
3. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1088/1094
Komentarze
Prześlij komentarz